Design i rzemiosło XXI wieku – sztuka czy zaspokajanie mas?



0 Comment

Termin “design” jeszcze dwieście lat temu odnosił się jedynie do meblarstwa i wnętrzarstwa. Dopiero z czasem ewoluował i zaczęły powstawać przedmioty, które miały cel nie tyle użytkowy, co zdobniczy. Na przestrzeni lat zmieniała się estetyka i ideologia designu, śledząc trendy łatwo zauważyć, że ewolucja szła w stronę minimalizmu i prostoty. Co cechuje design XXI wieku?

Najważniejszy jest styl

Na każdego projektanta czekają trzy szczyty do zdobycia. Pierwszy to ustanowienie funkcjonalności produktu, drugi to nadanie mu dojrzałej estetycznie formy, a trzeci to znalezienie dla wszystkich swoich form jakiejś wspólnej zasady, która sprawi, że są rozpoznawalne wśród innych i niepowtarzalne. Te trzy szczyty to składowe stylu, bez którego żaden projektant nie stanie się designerem.

Przerost formy nad treścią

Ostatnią zaobserwowaną falą w designie jest postmodernizm, w którym forma produktu, choć wciąż ważna, to tylko część całej historii. Dla niektórych jest to kompletne odwrócenie się od estetyki funkcjonalności. Za coraz większy problem współczesnego designu uważa się tworzenie produktów o niezwykłej formie, jednak całkowicie chybionych jeśli chodzi o funkcjonalność. Forma niekiedy jedynie przerasta, a niekiedy w zasadzie eliminuje treść. Niektóre projekty postmodernistycznych designerów należałoby w zasadzie uznać za rodzaje rzeźb czy instalacji, które jedynie przywodzą na myśl skojarzenie z meblami.

Dlaczego rzemiosło wciąż ma znaczenie

We współczesnym świecie rzemiosło coraz mniej odnosi się do tego, w jaki sposób tworzymy rzeczy, a coraz bardziej określa nasz sposób myślenia. Przedmioty stają się coraz częściej jedynie nośnikami dla wszelkiego rodzaju interaktywności, która może ale wcale nie musi być sugerowana przez ich formę (o ile w ogóle posiadają jakąś formę). Design przyjmuje coraz częściej formę niemal wirtualną, wszystko co da się w projekcie uczynić cyfrowym – jest cyfrowe. Choć masowa produkcja i maszyny coraz bardziej ogarniają nasz świat, jedno pozostaje niezmienne – ludzie posiadają niegasnącą potrzebę estetyki.

Masowa produkcja vs DIY

Jesteśmy spragnieni rzemiosła nawet jako ofiary produkcji przemysłowej. Choć każdy z nas na co dzień jest nabywcą masowego designu, obserwujemy coraz silniejszy zwrot ku indywidualnemu podejściu do zaspokajania designerskich potrzeb. Choć cyfrowa, zmechanizowana produkcja staje się coraz bardziej wyrafinowana, nie jest w stanie zastąpić posiadania jedynego w swoim rodzaju egzemplarza danego produktu.

Stop-klatka

Rzemiosło pozwala na swego rodzaju zatrzymanie w czasie dzięki celebracji tradycyjnych technik. Jego nadrzędny cel jest w zasadzie taki sam jak zawsze – daje nam radość z efektów pracy ludzkich rąk. Czasy masowej maszynowej produkcji chyba nawet wzmagają radość z posiadania ręcznie robionych, unikatowych produktów. Dzięki modzie na DIY coraz więcej osób na nowo odkrywa samodzielność i satysfakcję w uczeniu się samodzielnego tworzenia. Niektórzy uważają, że rzemiosło jest sposobem na radzenie sobie z dzisiejszym zmaterializowanym światem, czymś co spowalnia pęd dzisiejszego świata, zwraca nam człowieczą godność i subtelność. Dzięki rzemiośle pamiętamy i celebrujemy dokonania naszych przodków.

Most między przeszłością a przyszłością

Design i rzemiosło niestrudzenie trwają wraz z nami niezależnie od wszelkich zmian kulturowych czy technologicznych. Choć świat staje się coraz bardziej zdigitalizowany, nasza naturalna potrzeba do czucia się indywidualną jednostką ciągle każe nam, poza korzystaniem z przedmiotów masowej produkcji, szukać wyjątkowych egzemplarzy produktów stworzonych tylko dla nas. To pozwala designowi i rzemiosłu, mimo bycia częścią konsumpcyjnego świata, pozostawać prawdziwą sztuką.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *